Numer Identyfikacji Podatkowej
Firma

Zakładanie własnej firmy – nadawanie numeru NIP

Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) służy do ewidencji podatników i płatników składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. NIP jest dla każdego indywidualny i odnosi się do każdego podatnika – do płacących podatki oraz korzystających z ulg i zwolnień podatkowych. Wyjaśniamy, jak można uzyskać NIP.

Co to jest i co daje numer NIP?

Numer NIP to unikalny, dziesięciocyfrowy numer, który służy głównie urzędom skarbowym, bo pozwala im zidentyfikować poszczególne podmioty gospodarcze. NIP został wprowadzony ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie nadaje się numeru NIP. Posługują się one numerem PESEL w kontaktach z urzędem skarbowym. Do 2011 roku był nadawany każdemu podatnikowi i jego podawanie przy sporządzaniu zeznania rocznego było obowiązkowe dla każdego. Teraz stosują go jedynie podatnicy prowadzący działalność gospodarczą.

Dla kogo posiadanie NIP-u jest obowiązkowe?

  • Dla osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą lub są czynnymi podatnikami podatku VAT;
  • Dla płatników składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
  • Dla osób prawnych;
  • Dla jednostek organizacyjnych, które nie mają osobowości prawnej, ale na bazie innych ustaw są podatnikami – jak m.in. wspólnoty mieszkaniowe.

Kto nadaje numer NIP?

Numer NIP jest nadawany przez urząd skarbowy w formie decyzji administracyjnej – wydaje go naczelnik US. By go otrzymać, podatnik musi najpierw złożyć tzw. zgłoszenie identyfikacyjne.

O NIP należy zgłosić się do urzędu skarbowego, który jest odpowiedni ze względu na miejsce zamieszkania. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, wypełniają i składają formularz NIP-3. Można go pobrać w urzędzie albo ze strony internetowej Ministerstwa Finansów. Jest on nadawany w ciągu 3 dni od daty wpływu do urzędu zgłoszenia identyfikacyjnego (poprawnie wypełnionego, niewymagającego korekty).

NIP przestaje funkcjonować w momencie śmierci osoby fizycznej lub w chwili ustania bytu prawnego, czyli np. likwidacji firmy czy spółki. NIP jest zatem przyporządkowany na cały okres prowadzenia działalności podmiotu.

Czy pracodawca może złożyć wniosek o nadanie pracownikowi NIP-u?

Zgłoszenia może też dokonać pracodawca. Jeżeli pracownik pobiera on co miesiąc zaliczkę na podatek dochodowy z tytułu wykonywania umowy o pracę, umowy o dzieło albo umowy zlecenia, ma obowiązek złożyć formularz NIP-3 za pośrednictwem pracodawcy.

Pracownik składa pracodawcy wypełnione i podpisane zgłoszenie w terminie 14 dni od daty otrzymania formularza. Ten z kolei ma również 14 dni, by formularz dostarczyć do urzędu skarbowego właściwego w zależności od miejsca zamieszkania pracownika.

KwK, f: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Decyzja_NIP.jpg